Thursday 13 December 2012

Betapa Seninya Allah Mencipta Mata Manusia

  فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
maka nikmat tuhan kamu yaang manakah kamu dustakan?
(ayat dari Surah Ar-Rahman yang diulang ulang)

Anas Radhiyallahu‘anhu berkata, “Saya mendengar Rosululloh Shalallahu’ alaihi wasallam bersabda, ‘Sesungguhnya, Allah ta’ala berfirman, “Apabila aku menguji salah seorang hamba-Ku dengan kebutaan pada kedua matanya kemudian ia sabar, maka Aku akan menggantikannya dengan surga. (HR. Bukhari)

Alhamdulillah. betapa besarnya nikmat penglihatan yang Allah telah anugerahkan kepada kita semua yang dapat melihat dengan sempurna. Semua perkara kita dapat lihat. dari situ marilah kita sama sama menggunakan mata anugerah Allah bagi melihat dan mengkagumi kebijaksanaan Allah mencipta anggota kita.

di sini kita sama sama lihat iris mata yang berbagai bagai dicipta Allah. Dan sambil itu kita mengaku Allah adalah pencipta paling seni jika kita perhatikan dengan mata Iman.


























Macam macam corak iris yang dicipta Allah untuk manusia. marilah kita mengucap syukur dengan apa yang di anugerahkan Allah.

1 comment:

  1. Semua pemilik mata di atas kalau merujuk kepada Iridology mempunyai pelbagai masalah kesihatan badan tersendiri... Allah buat mata bukan hanya untuk melihat tetapi juga untuk mendedahkan sakit seseorang.

    "Maka beruntunglah orang yang menggunakan akalnya...." Wallahualam

    ReplyDelete